Tumpach Josef, Podlaha Antonín,
Období 1: 1828 – 1913; kompletní česká bibliografie tohoto období je v pododdělení 1501: Bibliografie české katolické literatury.
Cardal Roman red., Žák František, 2020
Sborníky postupně vycházejí a mají své webové stránky.
0. Česká země na dějinném rozcestí. Roman Cardal.
1. Svatý Václav a návrat k českému národnímu povědomí. Tento sborník přináší radostnou zvěst: existuje cesta z dnešního marasmu. Esej Romana Cardala (pro její význam jsme ji zařadili také zvlášť jako úvodní článek – bod 0.) popisuje příčiny rozcestí, na kterém jsme se ocitli a vyvozuje o co se historicky máme opřít. Ostatní texty inspirují k hledání východiska.
2. Znalostní školství jako předpoklad rozvoje české společnosti (separát sborníku). Většina článků se zabývá rozborem současného neradostného stavu českého školství. Někteří navíc rozebírají řešení vhodná k široké společenské diskusi, která může vést k nápravě a změně směrem k lepšímu stavu vzdělanosti.
3. Rodina jako středobod života zdravé společnosti. Články různé (i vynikající) úrovně, za mnohé vady rodiny "může stát;" což je ale vlastně pravda (např. mizivá porodnost v Německu je nezamýšleným dílem katolíka Adenauera). Ovšem sborník má chybu fatální; námitku lze vyjádřit takto: rodina nemůže existovat bez národa, národ nemůže existovat bez rodiny. Jinak řečeno: v kosmopolitním, globálním světě je rodina neudržitelná. To sice vidíme ve skvělém článku o Orbánově Maďarsku, ale jen implicitně. Hrubou vadou sborníku je tedy to, že v pozemském oboru povinná, neoddělitelná dualita (komplementarita) rodina-národ do jeho textů téměř nepronikla – čímž kopíruje stejný nedostatek skoro všech katolických spisů o rodině z posledních snad 150 let (pochopitelně v nadpozemském oboru není, v pozemském smyslu, ani národ ani rodina, ale jedna jednotná Církev; krátce: katoličtí globalizátoři nedovoleně směšují přirozené a nadpřirozené).
4. Obnova hodnot a návrat ke kritickému myšlení.
5. O smyslu českých dějin.
6. Trvalé zdraví jako cíl zdravotního systému. Směs textů naprosto vynikajících i úplně zbytečných, jak co do autorství, tak co do obsahu (srov. výše ad 3.) – např. zde .
Porovnejme program sborníků s Žákovou publikací 1909 – k jakému posunu došlo za 110 let?
Kropáč & Kucharský, sv. 1932.x.
Žák Emanuel (zde užil pseudonymu Testis), 1919
Srov. článek Volná škola na soudu dějin. Žák Emanuel, 1907 – Vychovatel. Časopis věnovaný zájmům křesťanského školství. str. 13 přerušovaně až 100, zde v pododdělení 2001 Časopisy s periodicitou aspoň šestkrát do roka (abecedně podle názvu). Pseudonym byl zřejmě použit kvůli revolučnímu teroru v převratových letech.
Hezké propojení školní výchovy s asketikou a liturgikou. K autorství – tehdejší představená.
Smíšek Antonín, Žahour Blahomír, 1941
Gymnasium sestry otevřely r. 1905. R. 1935 sestry oslavily jeho třicetileté trvání, získaly povolení ke stavbě nové budovy a zdá se, že toho roku vyšla i první výroční zpráva. Ta naposled kvůli německým okupantům směla vyjít r. 1939, ale ještě r. 1941 se ji podařilo vydat jako zprávu "rodičovského sdružení". K autorství: jde o ředitele školy.
Vyšlo devět sv.: Od šk. r. 1933/1934 až do šk. r. 1941/1942. Tento poslední roč. se musel přejmenovat na Manuale učitelů katolického náboženství na školách národních. Další ročníky už vyjít nesměly. Přinášíme roč. 2. Kropáč & Kucharský, sv. 1934.x.
I. Základní předpisy o školách národních. 1933. Kropáč & Kucharský, sv. 1933.x.
II. Organisace školské správy, zřizování národních škol a právní poměry učitelstva národních škol. 1934. Kropáč & Kucharský, sv. 1934.x.
III. Školní a vyučovací řád pro školy obecné a měšťanské a pro školy (třídy) pomocné: Výnos ministerstva školství a národní osvěty ze dne 30. července 1937, č. 105513-I. 1938. Kropáč & Kucharský, sv. 1938.x.
Edice Jitra ř. 2, sv. 2. Vyšlo ještě r. 1944.
Srov. Bohověda a její studium. Kudrnovský Alois, 1947 ve stejném pododd.
Vyšly čtyři svazky Úvodů do studia (ještě 3 – Filosofie, 4 – Psychologie a 10 – Přírodní vědy) z 12 zamýšlných.
Saint-Bonnet Antoine Joseph Elisée Adolphe Blanc de, 1927
Orig.: L'Affaiblissement de la Raison. 1853; celý název titulu: De l'Affaiblissement de la Raison par suite de l'enseignement en Europe depuis le XVIIIe siècle (t. j. Oslabování rozumu v důsledku vzdělávání v Evropě od 18. století). Jediné české vyd. Kurs, sv. 19.
Kropáč & Kucharský, sv. 1939.x. Jediné vyd.
Hanzelka František, Kuncek Jan, 1940
1. kurs, ve Frýdlantě nad Ostravicí, 1930.
2. kurs, v Českém Krumlově, 1931.
3. kurs, na Svatém Kopečku, 1932.
4. kurs, v Banskej Bystrici, 1933.
5. kurs, v Náchodě, 1934.
6. kurs, v Užhorodě, 1935.
7. kurs, ve Znojmě, 1936.
8. kurs, v Trenčíně, 1937.
9. kurs, v Domažlicích, 1938.
10. kurs, ve Valašském Meziříčí, 1940.
11. kurs, v Jičíně, 1941.
12. kurs, ?.
13. kurs, v Levoči, 1947.
O dalších svazcích podle tohoto seznamu nevíme; jakékoliv zjištění v tomto směru (např. novinové články) s díky uvítáme.
Předneseno na 3. setkání českých, moravských a slezských vlastenců v Příčovech, konaném 21. 8. 2021. Citované dukumenty jsou dostupné na stránkách MŠMT ČR a také Knihovna Libri nostri je má k disposici.
Schönborn-Buchheim-Wolfsthal František z Pauly , 1899
Separát z Ordinariátního listu Pražské arcidiecése, 1899, č. 19-21. Předtím 1893.
Dědictví sv. Jana Nepomuckého, sv. 147.
Kordač František Xaver, Stojan Antonín Cyril (aj. red.), 1921
23. 11. 1921.
Publikujeme s posudkem z ČKD 1889, č. 2, str. 122 – 123.
Dvě navazující brožury, první vyšla r. 1894.
Díl II. Metoda katolického studia bohosloveckého nevyšel.
Knihovna Studium, sv. 5.
Srov. Úvod do studia 2. Bohosloví – co a jak číst pro studium jeho jednotlivých oborů. Chudoba Bohdan (red.), 1946 ve stejném pododd.
Dědictví sv. Cyrila a Metoděje, sv. 76. Poznamenejme, že s tím Komenským je to ještě horší, než autor popisuje.
Redakční kroužek Svazu křesťanského učitelstva Českosloslovenska (roku 1922, poté přejmenován na Svaz katolického učitelstva československého; posl. Kadlčák byl do své smrti r. 1924 předsedou svazu) sestavil tuto čítanku, aby vyšel režimu vstříc. Vydal ji ne stát, ale církevní Dědictví sv. Jana Nepomuckého, a zařadili do ní i to, co si mysleli, že režim uvítá, i když leccos od milovníků církve zrovna nepocházelo; znám je např. názor paní s uměleckým jménem Božena Němcová na církev – muži Josefu Němcovi 13. června 1857 psala, že když se objevila kometa, "nejvíc strachu lidem nahnalo kněžstvo. Rozposílali modlitbičky, kázali, že je lid bezbožný, že na ně bůh sesílá trest; – byly modlení, zpovědě, písně – a bůhví co všecko, a mezi lidem se rozneslo, že se papež v Římě ve dne v noci za lidi modlí. (Někde u žbánu nebo kurvy.)" Nic nepomohlo, žádná další taková čítanka už nevyšla (zřejmě vyjít nesměla). Ani ohledně Prvosenek nám není známo, zda se dostaly do škol: Není tu souhlas Ministerstva školství a výtisky, které jsme měli v rukách, byly nepoužité.