Knihovna Libri nostri

Katolík má být "podoben hospodáři, který vynáší ze své zásoby věci nové i staré". Věcí nových je všude bezpočtu. K poznání starých nabízíme své služby.

ODDĚLENÍ    O KNIHOVNĚ   PRO KNIHOVNÍKY

přesně

Katolická bibliografie celého oddělení 08

Tumpach Josef, Podlaha Antonín,

Období 1: 1828 – 1913; kompletní česká bibliografie tohoto období je v pododdělení 1501: Bibliografie české katolické literatury.


Pozn.: Rozmohlo se mezi katolíky, po vzoru protestantů, ""studium Písma sv."" A stejně tak po vzoru protestantů se rozmohlo, že katolíci si Písmo sv. vykládají po svém; nejhorší to bývá u kněží, neboť ti jsou přesvědčeni, že na to mají patent tzv. z Ducha svatého – absolvovali jakousi výuku, z níž už mnoho nevědí, ale to si z ní pamatují, že myslí a mluví z Ducha sv. Pokud by tedy některý katolík, laik či kněz, přece jen uznal, že patent na rozum při čtení Písma sv. nemá, pak bude velmi přínosné, začte-li se, dítě i dospělý, do některého z uvedených katechismů – ať už má přitom ve druhé ruce pro srovnání Písmo sv. nebo nemá.

0806 Škola

V oddělení: Pedagogika a katechetika

Škola, náboženství. Tato základní dvojice slov vyvolávala a vyvolává mnohé rozepře. V literatuře nalezneme presentace názorů od volné myšlenky přes protestantství až po katolicismus, názorů i velmi odlišných, často opačných. Chceme-li však míti jako národ vůbec nějakou budoucnost, musíme se dopátrat pravdy i v tomto základě. A řešením rozporů nemůže být názorová relativizace, jak jsme toho v těchto časech svědky, ale pro vyznavače obtížné až přetěžké opuštění svých názorů nepravdivých.


Základní požadavky ve školském zdravotnictví, výchově a vyučování

Hronek Josef, 1932

Kropáč & Kucharský, sv. 1932.x.


Volná škola na soudu dějin. Na objasněnou k boji o náboženský ráz školy.

Žák Emanuel (zde užil pseudonymu Testis), 1919

Srov. článek Volná škola na soudu dějin. Žák Emanuel, 1907 – Vychovatel. Časopis věnovaný zájmům křesťanského školství. str. 13 přerušovaně až 100, zde v pododdělení 2001 Časopisy s periodicitou aspoň šestkrát do roka (abecedně podle názvu). Pseudonym byl zřejmě použit kvůli revolučnímu teroru v převratových letech.


Vzdělání kněžského dorostu

Blaťák František, 1909

Zařadili jsme toto 2. vyd. místo 1. vyd., které vyšlo jako Časové úvahy roč. 10, č. 6 – 7; viz tam.


    Příruční knížka pro chovanky Školských sester OSF

    , 1923

    Hezké propojení školní výchovy s asketikou a liturgikou.


    Výroční zpráva dívčího reálného gymnasia Kongregace Školských sester OSF s právem veřejnosti v Praze – Královských Vinohradech za školní rok.

    , 1934

    Vycházelo od r. 1934 do r. 1939, naposledy vyšlo r. 1941. R. 1941 zprávu vydalo už jen rodičovské sdružení (a protože obsahuje i pokladní zprávu za r. 1939/1940, lzd usoudit, že předešlého roku 1940 nevyšlo. Název se také měnil. Tři Výroční zprávy vydané v létech 1934 až 1936 hodláme doplnit.


    Manuale učitelů katolického náboženství na čsl. školách národních.

    Hronek Josef, 1934

    Vyšlo devět sv.: Od šk. r. 1933/1934 až do šk. r. 1941/1942. Tento poslední roč. se musel přejmenovat na Manuale učitelů katolického náboženství na školách národních. Další ročníky už vyjít nesměly. Přinášíme roč. 2. Kropáč & Kucharský, sv. 1934.x.


    Výbor zákonů školských, sv. I až III.

    Hronek Josef, 1938

    I. Základní předpisy o školách národních. 1933. Kropáč & Kucharský, sv. 1933.x.
    II. Organisace školské správy, zřizování národních škol a právní poměry učitelstva národních škol. 1934. Kropáč & Kucharský, sv. 1934.x.
    III. Školní a vyučovací řád pro školy obecné a měšťanské a pro školy (třídy) pomocné: Výnos ministerstva školství a národní osvěty ze dne 30. července 1937, č. 105513-I. 1938. Kropáč & Kucharský, sv. 1938.x.


    Škola a církev

    Kulda Beneš Metod, 1868

    Spisy časové, sv. 2.


    Pastorálka ve škole čili Vychovávání mládeže učením, bohoslužbou a kázní Svaté církve katolické

    Blanda František Xaver, 1883


    Cestou za štěstím – kniha pro školní dítky

    Balík Karel, 1920

    Dědictví sv. Jana Nepomuckého, sv. 147.


    Českoslovenští katolíci a škola. Pastýřský list československých biskupů.

    Kordač František Xaver, Stojan Antonín Cyril aj. red., 1921

    23. 11. 1921.


    Moderní škola

    Blaťák František, 1906


    Učebnice našich škol ve světle pravdy

    Tauber Otakar, 1925


    Škola konfessionální. Důvěrné listy bratru tří bodů.

    Rohling Augustin, 1889

    Publikujeme s posudkem z ČKD 1889, č. 2, str. 122 – 123.


    Theologie na universitě: 1. Theologie katolická předmětem učení universitního. 2. Věcná souvislost fakulty theologické s ostatními fakultami.

    Kadeřávek Eugen Jan N., 1907

    Dvě navazující brožury, první vyšla r. 1894.


    Theologus čili Studium katolické theololgie. Díl I. Organisace katolického studia bohosloveckého.

    Čihák Josef, 1927

    Díl II. Metoda katolického studia bohosloveckého nevyšel.


    Bohověda a její studium

    Kudrnovský Alois, 1947

    Knihovna Studium, sv. 5.


    Volná škola

    Zíka Jan, 1906

    Dědictví sv. Cyrila a Metoděje, sv. 76. Poznamenejme, že s tím Komenským je to ještě horší, než autor popisuje.


    Prvosenky. Čítanka pro školy obecné. Díl I. pro II. školní rok.

    Kadlčák Josef Mnohoslav, 1922

    Redakční kroužek Svazu křesťanského učitelstva Českosloslovenska (roku 1922, poté přejmenován na Svaz katolického učitelstva československého; posl. Kadlčák byl do své smrti r. 1924 předsedou svazu) sestavil tuto čítanku, aby vyšel režimu vstříc. Vydal ji ne stát, ale církevní Dědictví sv. Jana Nepomuckého, a zařadili do ní i to, co si mysleli, že režim uvítá, i když leccos od milovníků církve zrovna nepocházelo; znám je např. názor paní s uměleckým jménem Božena Němcová na církev – muži Josefu Němcovi 13. června 1857 psala, že když se objevila kometa, "nejvíc strachu lidem nahnalo kněžstvo. Rozposílali modlitbičky, kázali, že je lid bezbožný, že na ně bůh sesílá trest; – byly modlení, zpovědě, písně – a bůhví co všecko, a mezi lidem se rozneslo, že se papež v Římě ve dne v noci za lidi modlí. (Někde u žbánu nebo kurvy.)" Nic nepomohlo, žádná další taková čítanka už nevyšla (zřejmě vyjít nesměla). Ani ohledně Prvosenek nám není známo, zda se dostaly do škol: Není tu souhlas Ministerstva školství a výtisky, které jsme měli v rukách, byly nepoužité.