Knihovna Libri nostri

Katolík má být "podoben hospodáři, který vynáší ze své zásoby věci nové i staré". Věcí nových je všude bezpočtu. K poznání starých nabízíme své služby.

ODDĚLENÍ    O KNIHOVNĚ

přesně

Poslední přírůstky do Knihovny

Průbežný přehled o všech novinkách můžete získat nastavením RSS kanálu

.

Dvě sociální encykliky. 1. Rerum novarum. 2. Quadragesimo anno.

Leo XIII., Pius XI., 1946
Oddělení: Sociologie a charita
Pododdělení: Sociální nauka Církve

1. Rerum novarum, O dělnické otázce (1891), 1946 – Dominikánská edice Krystal, sv. 69: vyslovuje se proti socialismu, chápanému po staru jako společnost bez soukromého vlastnictví. Je zde mnoho nápadů, jak by se měl podnikatel chovat a jak by dělník měl své postavení dělníka zlepšovat.
2. Quadragesimo anno, O vybudování společenského řádu a jeho zdokonalení podle zásad evangelia (1931), 1947 – Dominikánská edice Krystal, sv. 79: Za 40 let se situace velmi zhoršila, papež má více mravních výhrad proti kapitalismu i socialismu, zvl. pak proti nepravostem finančnictví, požaduje spravedlivou mzdu, uvádí i zásadu subsidiarity, ovšem reálně velkopodnikatel zůstává pánem ("má být mravný") a dělnik kmánem, takže heslo subsidiarity je jen jakýmsi přáním. Tato druhá encyklika tak stojí na posicích první.
Obě encykliky reagovaly na problémy toho času se zpožděním. Dobře míněné apely mohly oslovit jen část zaměstnavatelů. Ve středověku nebylo potřeba apelovat na křesťana-panovníka typu císaře Karla IV. Ten si byl vědom, že i on bude souzen. Velkofinančníci v době těchto papežů už křesťany nebyli, natož dnes, proto je dobře míněné apely míjely a míjejí. V zápalu pro oprávněnost soukromého vlastnictví obě encykliky úplně pomíjejí možnost, že by nepatrný počet boháčů vlastnil téměř vše, kromě drobků, které by ostatní občané (adresátem je převážně dělnictvo) měli prakticky jen v užívání. Jinak řečeno, encykliky, kromě mravních výzev, opomíjejí zlo neúměrné kumulace kapitálu čili vznik obrovských korporací. Nijak se také nevyslovují proti pověře o nutnosti stálého růstu HDP. Možnost, že by došlo k hrozbě globalizace, encykliky tedy neuvažují. Prostě dělník zůstává dělníkem bez naděje, že by se stal postupným upravováním výrobních procesů samostatným živnostníkem.


Spása skrze židy

Bloy Léon, 1911
Oddělení: Archeologie a církevní umění
Pododdělení: Knižní umění slovesné

Z nového vydání autorem přehlédnutým a pozměněným přeložil a s pomocí přátel vydal Josef Florian.


Stručná didaktika pro ústavy učitelské

Blanda František Xaver, 1895
Oddělení: Pedagogika a katechetika
Pododdělení: Pedagogika a katechtika obecně


Sv. otec Nikolaj

, 1946
Oddělení: Dějiny Katolické církve obecně
Pododdělení: Řeckokatolická církev

Pribavlena i nikolajevksaja ihra: Sv. otec Nikolaj prichodit. Kniha Blahovestnika No 3.


Syrský výklad Bible Jakuba Bar-Salíbí a některé ukázky z něho

Sedláček Jaroslav V., 1907
Oddělení: Písmo svaté a jeho výklad dle sv. Tradice, latinsky nebo česky
Pododdělení: Biblická theologie

1. vyd.


Úvahy La Saletské

Bloy Léon, 1933
Oddělení: Dějiny Katolické církve obecně
Pododdělení: Posvátná místa ve světě

Z francouzštiny přeložil Václav Vinš.


Věda a zázrak

Hynek Rudolf Maria (pseudonym Waldo Ralph), 1929
Oddělení: Obrana víry a katolická věrouka
Pododdělení: Apologetika, fundamentální theologie a theodicea

Edice: Život, č. 4.


Velike čudo Fatimi

Arvaj Volodimir, 1947
Oddělení: Dějiny Katolické církve obecně
Pododdělení: Řeckokatolická církev

Knigi Blagovistinka No 8.


Verím v Boha

Kliman Andrej (někdy pseudonym Hliničan), 1929
Oddělení: Dějiny Katolické církve obecně
Pododdělení: Slovensko

8. číslo Knižnice „Nášho Priateľa".


Význam panenství v mravním životě podle sv. Ambrože

Karlík Oldřich, 1931
Oddělení: Mravouka. Zpovědnice.
Pododdělení: Filosofická ethika a esthetika

Edice: Spisy Cyrilometodějské fakulty bohoslovecké v Olomouci, č. 4.